گفتگو با سرکار خانم وهابی ابیانه رتبه 8 دکتری مدیریت کارآفرینی 96

گفتگو با سرکار خانم «محبوبه وهابی ابیانه» - رتبه «8» دکتری مدیریت کارآفرینی 96




* سلام و درود. کسب این رتبه درخشان را به شما تبریک عرض می‌کنیم. لطفاً نظر خود را کوتاه در خصوص کنکور دکتری 96 بفرمایید و درصدهای اکتسابی خود در کنکور 96 را هم ذکر کنید.

- من هم خدمت شما عرض سلام و ادب دارم. از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید تا تجربیات خودم را در اختیار داوطلبان کنکور دکتری قرار دهم، سپاسگزارم. در پروسه کنکور چون زمان زیادی نداشتم، درصدهای چندان بالایی به دست نیاوردم؛ اگر ذهنم درست یاری کند، دروس عمومی (استعداد و زبان) حدود 15% و دروس تخصصی را حدود 49% پاسخ دادم.

* لطفاً رشته خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را همراه با معدل ذکر نمایید.

- بنده کارشناسی عمران (گرایش نقشه‌برداری) با معدل 83/16 از دانشکده فنی دانشگاه تهران اخذ نموده‌ام و مدرک ارشد کارآفرینی از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با معدل 21/17 دارم.

* کنکور نیمه‌متمرکز دکتری «96»، اولین تلاش شما برای ورود به مقطع دکتری بود؟

- بله، نخستین تلاش من بود و قبلاً در کنکور دکتری شرکت نکرده بودم.

* علت ادامه تحصیل شما در مقطع دکتری و نیز دلیل انتخاب این رشته چه بود؟

- به رشته کارآفرینی علاقه وافری داشته و دارم و تغییر رشته از عمران به کارآفرینی را تجربه خوبی ارزیابی می‌کنم. پس از آنکه دو سال صرف رشته عمران در مقطع ارشد نمودم، تصمیم گرفتم دانسته‌های خود را در رشته مدیریت کارآفرینی در مقطع دکتری تکمیل نمایم.

* در خصوص نحوه آشنایی خود با مؤسسه آموزش عالی آزاد «پژوهش» قدری برای مخاطبان ما توضیح دهید.

- مراجعه به وب‌سایت مؤسسه اولین گام آشنایی من بود که با اطلاع از تدریس «استاد پرچ» در این مؤسسه، نهایتاً انتخاب من شکل گرفت و به «پژوهش» آمدم.

* مشاورین شما در این مسیر موفقیت چه کسانی بودند؟

- به موضوع مهمی اشاره کردید. چرا که از نظر من، کسب هر موفقیت در هر سطحی، منوط به داشتن مشاور کاربلد و راهنمای آگاه می‌باشد. اساتید هیئت علمی دانشگاه از یک سو و اساتید مؤسسه پژوهش به ویژه استاد پرچ از سوی دیگر، راهنماهای خوبی در این مسیر برای من بودند. البته گاه از نظر دوستان رتبه‌برتری سال‌های قبل هم استفاده می‌کردم.

* مطالعه کنکوری شما بر چه منابعی استوار بود؟

- در دروس عمومی به منابعی که اساتید مؤسسه پژوهش معرفی نمودند اکتفا کردم و زمانی برای مطالعه بیشتر در دو درس زبان و استعداد نداشتم. متأسفانه فرآیند مطالعه کنکوری خود را قدری دیر شروع کرده بودم و همین باعث ایجاد محدودیت در کار من می‌شد. در دروس تخصصی اما عملکرد مطالعاتی بهتری داشتم؛ برای درس «کارآفرینی»، «نظریه‌های کارآفرینی دکتر مقیمی» و «مبانی کارآفرینی دکتر احمدپور» را مطالعه کردم که بسیار تأثیرگذار بودند. برای درس «تئوری مدیریت»، کتاب «دکتر مقیمی» و نیز کتاب «رابینز» را خواندم و در کلاس «استاد پرچ» شرکت کردم. ایشان تمام منابع را در کلاس در اختیار داوطلب قرار می‌دادند و نهایتاً در کلاس «نکته و تست»، نکات ارزشمند تکمیلی را به ما آموزش دادند. نهایتاً برای درس «آمار» از کلاس و جزوه «استاد پرچ» استفاده کردم و درس «مدیریت در اسلام» را از روی جزوه «دکتر مدرسی» خواندم که از اساتید خوب مؤسسه پژوهش هستند.

* از چه زمانی شروع به مطالعه کردید و بطور متوسط، چند ساعت در طول روز مطالعه داشتید؟

- از اواخر آبان و تقریباً مصادف با شروع کلاس‌های مؤسسه پژوهش بود که شروع به مطالعه کردم. در آغاز کمتر از 4 ساعت در روز درس می‌خواندم که در دو ماه آخر به روزی 8 ساعت رسید.

* نحوه مطالعه شما در هر کدام از دروس به چه شکلی بود؟

- به نظرم مهم‌ترین نکته در مطالعه دروس، انتخاب درست منابع است که اگر به درستی صورت پذیرد، باقی مراحل به درستی و با آرامش طی خواهند شد. منابعی که مرجع طرح تست نیستند باید کنار گذاشته شوند و مطالعه باید با برنامه و بطور متمرکز صورت پذیرد. دروس مختلف را باید بطور موازی پیش برد تا از رهگذر داشتن یک برنامه خوب بتوان به نتیجه مطوبی دست یافت.

* رشته و گرایش انتخابی شما برای مقطع دکتری چه بود؟

- رشته کارآفرینی که که تعیین گرایش آن به بعد از مصاحبه موکول شد که خوشبختانه موفق به قبولی در روزانه دانشگاه تهران شدم.

* قبل از کنکور چه رویایی را در سر می‌پروراندید و فکر می‌کردید چه رتبه‌ای را کسب خواهید کرد؟

- قطع به یقین می‌دانستم که اگر متکی به برنامه اصولی و صحیحی باشم، نتیجه درخشانی کسب خواهم کرد. اما انتظار رتبه تک رقمی را در ذهن خود نداشتم. خوشحالم که برنامه‌ریزی‌ها جواب داد و در نهایت رتبه تک رقمی حاصل شد.

* لطفاً نظر خود را در خصوص کلمات زیر بیان کنید:

رشته مدیریت :

رشته من کارآفرینی است که بین آن و مدیریت تفاوت وجود دارد؛ «مدیریت» عبارت است از توانایی اداره یک مؤسسه یا شرکت که بطور خلاصه می‌توان آن را علم اداره یک شرکت دانست. اما کارآفرینی، ناظر بر راه‌اندازی یک کسب‌وکار و شرکت می‌باشد. ما در وهله اول نیاز به تأسیس شرکت‌های خوب و قوی در حوزه‌های مختلف داریم و سپس بحث مدیریت آنها به میان می‌آید. این تفاوت میان «مدیریت» و «کارآفرینی» از دیدگاه من است و به نظر من، «کارآفرینی» مقدم بر «مدیریت» قرار می‌گیرد.

مؤسسه پژوهش :

مؤسسه‌ای با فضای گرم و صمیمی است که فضای راحتی میان اساتید و داوطلبان برای تبادل نظر و ارتباط را تدارک دیده است. حتی میان داوطلبان هم فضای تعاملی و به دور از رقابت برقرار است و همه به یکدیگر کمک می‌کنند؛ این چیزی است که من در سایر مؤسسات آموزشی ندیده‌ام و قطعاً از مدیریت خوب مؤسسه بر می‌آید.

استاد پرچ :

استادی بی‌نظیر، خوش‌اخلاق و با انگیزه که این انگیزه را به داوطلب خود نیز منتقل می‌کنند. از ایشان بسیار ممنونم.

 

دانشگاه تهران :

این دانشگاه قطعاً رویای کسانی است که داوطلب کنکور دکتری مدیریت هستند و مصاحبه من را می‌خوانند. اینجا فضا و محیطی هست که شما را به آنچه در ذهن خود دارید نزدیک می‌سازد. حضور اساتید برجسته در این دانشگاه، امکان رشد سریع و پیشرفت را برای شما فراهم می‌آورد و به هیچ عنوان شاهد کوتاهی در هیچ حوزه‌ای نیستیم.

* توصیه پایانی شما به کنکوری‎های امسال چیست؟

- حتماً منابع را با دقت و به درستی انتخاب نمایند و فارغ از منابعی که اساتید معرفی می‌کنند، حتماً بر روی منابع مطالعاتی تحقیق نمایند. برنامه داشته باشند که حتماً سؤالات کنکورهای ادوار گذشته را مرور نمایند و از پراکنده‌خوانی به شدت بپرهیزند. کلاس «نکته و تست» مؤسسه پژوهش را با این هدف شرکت نمایند که مجموعه نکات از قلم افتاده را پوشش دهند و مرور خوبی بر خیل عظیمی از منابع داشته باشند. در نهایت اینکه همیشه امیدوار باشند و بدانند تحت هر شرایطی، راه برای پیشرفت آنها وجود دارد.

* از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید تشکر می‌کنیم و آینده خوبی را برای شما آرزومندیم.

- من هم از شما ممنونم و برای داوطلبان کنکور امسال، آرزوی سربلندی و کسب بهترین نتایج را دارم.

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کند

نظر شما

در حال ارسال نظر شما ...
نظر شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده خواهد شد