گفتگو با خانم علیزاده رتبه ۱۲ بازرگانی سال ۹۶






* در خدمت خانم علی‌زاده یکی از رتبه های
 برتر کنکور کارشناسی ارشد ۹۶ هستیم. ضمن عرض سلام، لطفاً نظر خودتان را درباره کنکور بفرمایید و رتبه، درصدهای اکتسابی و معدل مؤثر خودتان را نیز ذکر کنید.


سلام مهیا علی زاده هستم رتبه ۱۲ بازرگانی. درصدهای من به ترتیب اسلام۳۰‎٪ ، تئوری مدیریت ۷۵‎٪ ، زبان ۳۸‎٪ ، ریاضی ۳۰‎٪ ، اقتصاد ۶۵‎٪  و معدل موثر من هم ۱۷/۶۰ بود.

 

* منابع مورد استفاده شما چه بود؟

در درس تئوری کتاب استاد پرچ را خواندم و در درس اسلام – که امسال سوال ها خیلی سخت بود و از کتاب آقای مقیمی آمده بود – کتاب احسانی را خواندم. برای بازاریابی – که امسال خیلی مفهومی شده بود و خیلی نمیشد با حفظیات جواب داد – کتاب مروج را خواندم و 44 درصد زدم؛ دلیل این درصد پایین این بود که خیلی از شک‌های خودم را بی‌پاسخ رها کردم که البته پیشنهاد می‌کنم دوستان این اشتباه را مرتکب نشوند و با جسارت بیشتری پاسخگو باشند. برای زبان کتاب آقای ناصرزاده را به این شکل کار کردم که هر شب یک یک بخش را انتخاب و تعدادی تست از آن حل می‌کردم. واژگان ضروری تافل را سال‌های گذشته خوانده بودم  و امسال ۱۱۰۰ را با نرم افزار نارسیس که خیلی نرم افزار مفیدی هست، مورد مطالعه قرار دادم. این نرم‌افزار سیستم پرسش‌گر لغات دارد و اشتباهات هر روز را در روز بعد دوباره خواهد پرسید. برای اقتصاد هم کتاب آقای نظری را مطالعه کردم و دوره کردن را در این درس به شدت ضروری می‌دانم.

 

* رشته کارشناسی شما چی بوده و در آن مقطع چه معدلی را بدست آوردید؟

مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا که با معدل تقریباً بین 16 الی 17 فارغ‌التحصیل شدم.

 

* از چه زمان برای کنکور شروع به مطالعه کردید و چند ساعت در روز مطالعه داشتید؟

من تئاتر کار می‌کردم و تا ۱۵ مهر اجرا داشتم، ضمناً پس از آن واحدهای درسی دانشگاه بود که اگرچه کم، سه روز از هفته من را به دانشگاه می‌کشاند. در سه روز دانشگاه، به مطالعه خلاصه‌های دروس خوانده شده می‌پرداختم و در سایر روزها، درس‌های جدید می‌خواندم. هرچند نسبت به سایر داوطلبان وقت کمتری در اختیار داشتم، می‌دانستم و باور داشتم که شیوه درس خواندن به مراتب مهم‌تر از کمّیت مطالعه است. لذا خیلی خونسرد به مطالعه می‌پرداختم. من تمام دروس را خلاصه‌نویسی می‌کردم و در پایان هفته به مرور خلاصه‌هایم می‌پرداختم. البته رعایت اختصار را در خلاصه‌ها می‌نمودم و فقط مهم‌ترین نکات و چالشی‌ترین تست‌ها را می‌نوشتم. البته روال خلاصه‌نویسی در ایام نزدیک به کنکور به روالی فرسایشی تبدیل شده بود، اما ارزش تحمل این زحمت را داشت و نتیجه خوبی داد. تا حدی که من سر جلسه و به هنگام تست زدن، تصویر خلاصه‌ها را در مقابل چشمانم می‌دیدم. توصیه من برای تمام دروس حفظی، استفاده از برگه‌های خلاصه‌نویسی و فلش‌کارت است.

 

* رشته و گرایشی که در کنکور انتخاب کردید چه بود؟

من به ترتیب بازاریابی دانشگاه تهران، بین‌الملل، استراتژیک و بعد از آن به همین ترتیب شبانه‌ها بود.

 

* کنکور 96 اولین حضور شما در کنکور کارشناسی ارشد بود؟

بله. چون رشته من مهندسی صنایع بود و چندان دور از فضای رشته مدیریت نبودم. اما باز خیلی مطالب را در دانشگاه نخوانده بودیم و برایم تقریباً جدید بودند.

 

* چگونه با مؤسسه آموزش عالی آزاد پژوهش آشنا شدید؟

یکی از دوستانم اینجا ثبت نام کرده بود و کلاس تئوری مدیریت استاد پرچ را شرکت می‌کرد. من از طریق ایشان با مؤسسه و کلاس استاد پرچ آشنا شدم.

 

* به چه علت تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گرفتید؟

حقیقتا من رشته کارشناسی خودم را دوست نداشتم و در همان زمان هم بیشتر دروس مدیریتی را دوست داشتم؛ مثل اصول مدیریت. این باعث شد به سمت مدیریت جذب شوم و از مهندسی که شامل رشته‌های درون‌گرا است، به مدیریت وارد شوم که برعکس خیلی برونگراست، درست مانند شخصیت خود من. همواره دوست داشتم در رشته‌ای کار کنم که با افراد در ارتباط باشم و مدیریت، این امکان را برای من فراهم می‌کرد.

 

 

* در این مسیر از مشورت چه فرد یا افرادی استفاده می‌کردید؟

یکی از دوستانم بود که چند سال قبل ارشد عمران امتحان داده بود و امیرکبیر قبول شده بود. ایشان خیلی به من کمک کردند و روش درس خواندن و خلاصه‌نویسی را از ایشان آموختم. همین‌جا از ایشان مجدد تشکر می‌کنم.

 

* از روز اول چه رویایی را در سر می‌پروراندید و کسب چه رتبه‌ای را برای خود متصور بودید؟

قبل از شروع برای، کنکور دوست داشتم که در دانشگاه خوبی درس بخوانم. با اینکه مقطع کارشناسی را در دانشگاه خوبی سپری کرده بودم، حس می‌کردم که به حقم نرسیدم و آن اتفاق خوبی که انتظارش را داشتم، برای محقق نشده است. لذا دوست داشتم قبولی در یکی از دانشگاه‌های برتر شهر تهران برای من محقق شود. دقیقاً نمی‌دانستم که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما همین که به این اتفاق خوب فکر می‌کردم، انگیزه مضاعف می‌گرفتم و دروس رشته مدیریت برایم شیرین‌تر می‌شد.

 

* در آخر چند کلمه به شما خواهیم گفت تا نظر خود را خیلی کوتاه در مورد آنها اعلام کنید.

- رشته مدیریت

خیلی دوست داشتنی، شیرین و کاربردی.

- موسسه پژوهش

اساتید خیلی خوبی دارد و برای رساندن داوطلبان به بهترین حالت خودشان، تلاش می‌کند.

- استاد پرچ

استاد خیلی بزرگی هستند مخصوصاً در درس تئوری مدیریت و تلاش می‌کنند که ضمن راحت‌تر ساختن شرایط یادگیری، داوطلبان را در رسیدن به بهترین وضعیت درسی یاری کنند.

- دانشگاه تهران

دانشگاه شماره یک ایران است و حرف ندارد.

 

* در پایان، توصیه آخر شما خطاب به داوطلبان امسال کنکور کارشناسی ارشد مدیریت چیست؟

اصلا استرس نداشته باشند و اجازه ندهند حرف دوستان و اطرافیان روی آنها اثر بگذارد. به حجم مطالعاتی و میزان و نحوه پیشروی دیگران کاری نداشته باشند و یقین بدانند کیفیت به مراتب مهم‌تر از کمیت است. روش خلاصه نویسی و دوره کردن بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. سراغ رشته ای بروند که دوستش دارند و علاقه خود را دنبال کنند تا به سمت و سوی مناسب کشیده شوند. برای همه داوطلبان کنکور ارشد مدیریت، آرزوی موفقیت دارم.

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کند

نظر شما

در حال ارسال نظر شما ...
نظر شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده خواهد شد