گفتگو با جناب آقای پروین رتبه 45 مدیریت دولتی سال 96


* در خدمت آقای پروین یکی از رتبه های برتر دکتری امسال هستیم. ضمن عرض تبریک، از ایشان می‌خواهیم رتبه و معدل موثر خودشان را عنوان کنند.

به نام خدا و با سلام. من امسال رتبه ۴۵ دولتی را کسب کردم و پارسال رتبه ۲۱ گروه مدیریت بودم. رتبه سال گذشته من طبیعتاً رتبه خیلی بهتری بود، ولی متأسفانه در مصاحبه رتبه نیاوردم!  امسال دوباره خواندم و رتبه آوردم و الان هم دانشجوی دکتری در دانشگاه تربیت مدرس هستم.

 

* منابع مورد استفاده شما چه بود؟

من پارسال تقریبا 6-5 ماه برای کنکور مطالعه کردم؛ یعنی تقریبا از شهریور‌ماه. کتاب جامع مدیریت از استاد پرچ را مطالعه کردم و مباحث را با ایشان جلو آمدم که بسیار خوب و اثرگذار بود. درس آمار رو هم در کلاس استاد پرچ مطالعه کردم که کلاس خوبی بود. برای مدیریت دولتی و خط‌مشی‌گذاری، مطالعه آزاد و غیر کنکوری از قبل زیاد داشتم؛ مثلاً کتاب آقای پورعزت، کتاب دکتر شریف‌زاده و کتاب آقای دانایی‌فر رو از قبل مطالعه کرده بودم. اما کلاس استاد بیگی کمک بسیاری به من کرد و توانستم پیشروی خوبی داشته باشم. علی‌الخصوص که من تغییر رشته‌ای بودم و هوش معمولی داشتم و واقعا کمک این اساتید مورد نیاز بود. سال گذشته کلاس نکته و تست زبان دکتر فرید را شرکت کردم و در کلاس استعداد تحصیلی مشترک آقایان محرابیون – طورانی حضور داشتم که پایه من در این دو درس را ساخت و لذا امسال برای این دروس در کلاسی شرکت نکردم.

 

* چه توصیه‌ای درباره نحوه مطالعه دروس مختلف برای مخاطبان ما دارید؟

حجم مطالب آنقدر زیاد است که رفتن به سراغ منابع اصلی (رفرنس‌های دانشگاهی) کمک زیادی به داوطلب کنکوری نمی‌کند. منکر نقش مطالعه کتب مرجع دانشگاهی به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار در شکل‌گیری سواد علمی افراد نیستم؛ لکن این کتب در مقوله کنکور دکتری که مبتنی بر تست‌زنی است، کمک زیادی نمی‌کنند. لذا توصیه من اولاً استفاده از کتاب جامع استاد پرچ در تئوری‌های مدیریت هست که خلاصه چندین کتاب مرجع را در دل خود دارد و در سایر دروس هم بر روی جزوات اساتید که بی‌شک تلخیص‌شده چندین جلد کتاب مرجع است متمرکز باشند. البته در دروس عمومی (زبان و استعداد تحصیلی) حرف اول و آخر را پایه علمی افراد از گذشته، بسیار نقش‌آفرین است.

 

* رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد شما چی بوده و در آن مقاطع چه معدلی را بدست آوردید؟

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد با معدل ۱۴ دارم. فضای رشته من بسیار مهندسی و مبتنی بر ریاضیات بود و من اصلا این فضا را دوست نداشتم و لذا با علاقه درس نمی‌خواندم. از این رو به دنبال فضایی نزدیک‌تر به حوزه علوم انسانی بودم که در نهایت به سمت مدیریت جذب شدم. در مقطع کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی در مؤسسه مدیریت و برنامه‌ریزی پذیرفته شدم و با معدل 16، این مقطع را به پایان رساندم. باز در راستای نفوذ بیشتر در حوزه علوم انسانی، اینبار رشته مدیریت دولتی را برای مقطع دکتری انتخاب کردم که حقیقتاً با فضای ذهنی من سازگار است و احساس می‌کنم کار زیادی در این حوزه از من ساخته است.

 

* از چه زمان برای کنکور شروع به مطالعه کردید و چند ساعت در روز مطالعه داشتید؟

پارسال به طور متوسط شاید روزی 4-3 ساعت مطالعه داشتم. امسال در مجموع کلاً ۳ هفته با متوسط روزانه 7-6 ساعت مطالعه داشتم.

 

* رشته و گرایشی که در کنکور دکتری انتخاب کردید چه بود؟

مدیریت دولتی به طور کلی ۴ گرایش دارد؛ خط‌مشی‌گذاری، توسعه، منابع انسانی و رفتار سازمانی. به شخصه فکر می‌کنم شناسایی فضای حاکم بر این رشته‌ها آن هم پیش از ورود، بسیار مهم است. در جلسه مصاحبه نیز روی شناخت صحیح و درک درست از گرایش‌ها و هدف هر یک به شدت تأکید می‌شود. هدف اصلی من روی خط‌مشی‌گذاری بود و سپس توسعه که البته توسعه را فقط دانشگاه علامه ارائه می‌کرد. به دو گرایش دیگر (رفتار سازمانی و منابع انسانی) هم اصلا فکر نکردم و در انتخاب‌هایم نبودند. در انتخاب دانشگاه هم به ترتیب تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی را انتخاب کردم که در نهایت در مورد دوم پذیرفته شدم.

 

* چگونه با مؤسسه آموزش عالی آزاد پژوهش آشنا شدید؟

در دوره کارشناسی درس کنترل پروژه را با دکتر سبزه‌پرور گذراندم و ایشان من را با مؤسسه پژوهش آشنا کردند و در ادامه دوره مدیریت پروژه را در همین مؤسسه گذراندم. در پایان هم که برای آمادگی کنکور دکتری مدیریت از خدمات موسسه پژوهش بهره‌مند شدم. توصیه من به عزیزان این است که استاد محور پیش بروند نه مؤسسه محور. به این معنا که اساتید برتر هر درس را رصد کنند و در کلاس آنها در هر کجا که برگزار می‌شود شرکت کنند. البته ناگفته نماند که مؤسسه پژوهش، انصافاً ائتلافی از بهترین اساتید را دارد و آقایان پرچ، بیگی و فرید، حقیقتاً اساتید توانمندی هستند.

 

* به چه علت تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری گرفتید؟

خیلی از افراد به بهانه بی‌کاری و با هدف رشد شغلی هست که به سراغ ادامه تحصیل می‌روند و این رویکرد از نظر من اشتباه محض است. مسیر ادامه تحصیل از مسیر ارتقاء شغلی باید مجزا و تفکیک شده باشد و تحصیلات باید نه به هدف ارتقاء شغلی و درآمدزایی که با رویکرد اصلاح نواقص و ایجاد توسعه پایدار باشد. بسیاری از مشکلات کشور ما ناشی از خط‌مشی‌گذاری‌های اشتباه ناشی می‌شود که تا اصلاح نشوند، مشکلات کنونی ما در کلیه حوزه‌ها، پابرجا باقی خواهد ماند. من به شخصه می‌خواستم کار مثبتی در این حوزه صورت دهم که البته شاید در آغاز راه، این سخن بسیار آرمانی و ایده‌آل‌گرایانه به نظر برسد. اما هدف اصلی من از ادامه تحصیل در مقطع دکتری، انجام کاری مثبت در جهت کاهش نابسامانی‌های مدیریتی کشور بوده و هست.

 

* در این مسیر از مشورت چه فرد یا افرادی استفاده می‌کردید؟

من از مشاوره‌های آقایان پرچ و بیگی در این مسیر استفاده نمودم.

 

* از روز اول چه رویایی را در سر می‌پروراندید و کسب چه رتبه‌ای را برای خود متصور بودید؟

خیلی فکر نمی‌کردم که باید رتبه خاص کسب کنم. اما هدفم خط‌مشی‌گذاری دانشگاه تهران، سپس تربیت مدرس و در نهایت علامه بود. بدیهی است که اگر هیچ یک از این سه هدف موفق نمی‌شد، قطعاً یک سال دیگر به مطالعه کنکوری خود ادامه می‌دادم. بر همین اساس به دوستان توصیه می‌کنم که همه زندگی را به کنکور دکتری گره نزنند تا آرامش روحی بهتری داشته باشند. به تلاش ادامه بدهند تا در نهایت هدفی که در ذهن دارند روزی محقق گردد.

 

* در آخر چند کلمه به شما خواهیم گفت تا نظر خود را خیلی کوتاه در مورد آنها اعلام کنید.

- رشته مدیریت

متأسفانه در کشور ما شرایطی برقرار شده است که هرکس در انتخاب رشته مناسب به نتیجه نمی‌رسد، دست آخر و از سر ناچاری اقدام به انتخاب رشته مدیریت می‌کند. پیشنهاد می‌کنم عزیزانی که دقیقاً می‌دانند که این رشته را می‌خواهند، وارد فضای مدیریت شوند.

 

- موسسه پژوهش

تا جایی که من اطلاع دارم، مؤسسه پژوهش خصوصاً در رشته‌های «مهندسی صنایع» و «مدیریت» رشد خیره‌کننده‌ای داشته است و این قدرت را مدیون کار تخصصی در حوزه‌های مشخص و معین هستند. لذا به عزیزان توصیه می‌کنم از کلاس‌های خوب این مؤسسه استفاده نمایند.

 

- استاد پرچ

ایشان تسلط خیلی خوبی بر ادبیات مدیریت دارند و همین باعث شده که خیلی از دانشجوها را به سمت ارشد و دکتری هدایت کنند. منابع تئوری سازمان خیلی گسترده هست و هر چه قدر هم بخوانید، باز هم نیاز به جمع‌بندی جامعی دارید و جمع‌بندی هنر بزرگی است که استاد پرچ دارند.

 

- دانشگاه تربیت مدرس

یکی از دانشگاه‌های مرجع و بسیار قوی در تحصیلات تکمیلی است که وقتی وارد آن می‌شوید، چهره‌های مثبت و پویای زیادی را می‌بینید که همه دقیقاً می‌دانند دنبال چه هدفی هستند و این از نظر من بسیار مزیت درخشانی است.

 

* در پایان، توصیه آخر شما خطاب به داوطلبان امسال کنکور دکتری مدیریت چیست؟

تمام صحبت‌های خود را در خلال مصاحبه عرض کردم و نکته‌ای باقی نمانده است. از شما بابت این مصاحبه ممنونم و برای همه عزیزان کنکوری، آرزوی صحت و عافیت و توفیق دارم.

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کند

نظر شما

در حال ارسال نظر شما ...
نظر شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده خواهد شد